Hovedbudskap til elever fra rektor
- Kom på skolen – det er her det skjer!
Tilstedeværelse er avgjørende både faglig og sosialt. - Vær inkluderende – se i sidespeilet om noen trenger en invitasjon
Alle skal føle seg sett. Det er viktig å strekke ut en hånd til dem som kanskje står utenfor.

Trygt skolemiljø og elevenes rettigheter
Elevene har lovfestet rett til et trygt og godt miljø som fremmer helse, trivsel, læring og inkludering, i henhold til Opplæringsloven § 122 og skolen har nulltoleranse mot krenkelser jf. § 123.
Bruk «mobbeknappen» på skolens hjemmeside dersom skolemiljøet ikke oppleves trygt.
Beredskap
Etter hendelser internasjonalt (skytehendelse i Sverige) er beredskap og trygghet tema.
Skolen følger med og jobber aktivt med beredskap og trygghet.
Skolemiljø, russetid og inkludering
Russetiden skal være samlende og inkluderende – alle som vil delta, skal få være med.
Rektor, russekontakt John-Arild og kontaktlærere samarbeider med russen, elevråd, politi og kommuneoverlege for å skape en trygg og inkluderende russetid for alle.
Elevene blir oppfordret til å være rause overfor hverandre — invitere med, ikke ekskludere. Skolen oppfordrer russen til å utvide russegruppen til f.eks. hele klassen, kullet, jenter/gutter samlet.
Ramme for russefeiringen
Sentrale myndigheter ønsker at russen feirer etter at de er ferdige med eksamen og den vedlagte kalenderen er delt med russen. Skolen oppfordrer russen til å feire i periodene som er eksamen- og vurderingsfri. Obs at landstreffet i Stavanger er i helgen før alle avgangselevene har viktige skriftlige eksamener.

Råd til russeforeldre
- Forebygg! Snakk om hvordan elevene vil ha det på skolen og hvordan de kan bidra til et bra miljø
- Snakk om feiringen i forkant. Hva slags feiring ønsker de? Hvordan kan de bidra til en positiv feiring for alle?
- Vær der for ungdommen din! Gjør det lett å komme til deg med positive og negative opplevelser.
- Inkluder alle alltid; bidra til at ungdommen din tar ansvar for andre
- Tør å sette grenser, og stå i dem
- Bry deg om andre ungdommer. Du kan være en trygg voksenperson å snakke med
- Snakk om egne grenser og viktigheten av å respektere andres. Snakk om vennskap, utenforskap, rusbruk, drikkepress, knuteregler og sexpress. Åpenhet og trygghet er viktig
- Ha på telefonen- alltid!
- Hjelp ungdom å finne et sted å være i kommunen sammen.
- Snakk og samarbeid med andre foresatte! Vurder egen Facebook gruppe eller lignende. Dere kan sammen bidra til en trygg og positiv avgangsfeiring
- Samarbeid med skolen og bidra til godt skolemiljø og bra fellesfeiring
Kilde: Ombudet for barn og unge i Viken
Fravær og endring i fraværsregler fra august 2025
Når elever blir over 18 år ser skolen at fraværet ofte øker. De eldste elevene hadde svært høyt fravær i fjor.
Nytt fra august 2025 er at elever skal levere egenmelding for helserelatert fravær:
- Ved sykdom skal eleven levere egenmelding i InSchool inntil han/hun har nådd 10% helserelatert fravær. Etter det MÅ eleven levere dokumentasjon fra helsepersonell på alt helserelatert fravær.
- Eleven kan levere dokumentasjon fra helsepersonell i de første 10 % av fraværet, men dokumentasjonen tas ikke hensyn til før eleven har nådd 10%. Eleven vil se at fraværet registreres med M = melding gitt, men det teller som udokumentert.
- Eleven trenger altså ikke gå til legen for dokumentasjon de første gangene han/hun er syk, men FØLG MED på fraværsprosenten.
10 % udokumentert fravær gir karakteren «ikke vurdert» i fag.
Alt fravær føres på vitnemålet, også dokumentert fravær.
Det er mulig å søke om fratrekk av fravær på vitnemålet ved langvarig sykdom, kronisk sykdom eller andre velferdsårsaker.
Les mer på skolens hjemmeside her: Fravær - Aust-Lofoten vgs
Kunstig intelligens og skolens praksis
KI kan være et godt hjelpemiddel ved riktig bruk – men uvettig bruk, kan gi lite læring og medføre utfordringer med å bestå eksamen. KI utfordrer skolens praksis og skolen har klare retningslinjer for bruk.
Foreldrerollen
Rektor la vekt på at foreldre er viktige samarbeidspartnere:
- Støtt opp om skolearbeidet – vis interesse, vær engasjert.
- Skolen er elevens «arbeidsplass nr. 1». Det betyr at innsats, rutiner og struktur hjemme spiller stor rolle.
- Begrenser arbeid på kvelder og helger dersom mulig – sørg for normal døgnrytme.
- Gi struktur, gode rammer og oppfølging – det legger grunnlag for både trivsel og resultater.
Spørsmål
Om dere har spørsmål, ønsker mer info eller vil bidra, ta gjerne kontakt med kontaktlæreren eller skolens ledelse.