Erasmus utenlandsreiser skoleåret 22-23

Mange elever har vært på spennende utvekslingsopphold gjennom Erasmus-systemet dette skoleåret. Reisene gir elevene både faglig, sosial og personlig utvikling i tillegg til minner for livet.

10 elever fra 2HAA Helsefagarbeider har vært i Huesca og Zaragosa i Spania i 14 dager.

Elevene har vært utplassert på sykehjem og sykehus og deltatt i det spanske arbeidslivet. De var også på besøk på en videregående skole. Etter jobb ble det tid til litt sightseeing, sol, kultur og selvsagt shopping. Elevene opplevde store forskjeller i helsevesenet, særlig på områder som hygiene og pasientbehandling. De fikk også erfaring med å håndtere utforutsette hendelser og språklige utfordringer.

Tre elever fra Vg2 Industriteknologi har vært i Hvide Sande i Danmark.

levene hadde praksisutplassering på Seasight Solutions i Hvide Sande, som i all hovedsak produserer løfteutstyr til havvindindustrien. Elevene ble tatt med i produksjonen i Hvide Sande og assembly i Ringkøbing. Slik fikk alle elevene vært innom hele produksjonskjeden i løpet av oppholdet. Det ble også tid til besøk med omvisning på videregående skole, yrkesfag i Varde. Vi fikk også en omvisning på Esbjerg Havn, som er verdens største utskipningshavn for vindmøller, hvor det jobber mer enn ti tusen mennesker. Det ble selvsagt litt tid til å se seg om i området rundt Hvide Sande/Ringkøbing. Elever og lærere bodde sammen i ferieleilighet i Søndervig. Her ble alle måltider spist i fellesskap, og alle deltok i den daglige rutinen under oppholdet.

Klikk for stort bilde

16 elever fra 1STA og B som har tysk nivå II, har vært i Berlin, Tyskland.

Elevene besøkte to ulike videregående skoler, hvor de på den ene presenterte Lofoten og skolen sin for en tysk klasse. På den andre skolen jobbet de i grupper sammen med tyske elever. Her fikk de utveksle erfaringer med norsk/tysk skole og norsk/tysk kultur generelt. Ellers hadde de flere møter med tyske elever/studenter som var med rundt på alt fra guidet tur rundt i Berlin til piknik i Mauerpark og middag om kvelden. Elevene bodde midt i Berlin like ved East Side Gallery, som er den lengste delen av Berlinmuren som fortsatt står. I tillegg til å få innblikk i hvordan det er å være ung i Berlin, samt se en del av de kjente turistattraksjonene i Berlin by, fikk elevene også besøke konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Noe som gjorde sterkt inntrykk på dem! For mange var det også en ny erfaring å bo midt i en storby og alt som følger med det, som uteliggere, bedbugs og et komplekst metrosystem. Utfordrende for flere av dem, men de taklet det godt, og lærte fort. Og så shoppet de!

12 elever fra 1STA og B som har fransk nivå II, har vært i Paris, Frankrike.

Elevene hadde 7 innholdsrike dager i den franske hovedstaden med besøk på 4 videregående skoler og på Universitetet Sorbonne, der de møtte fransk ungdom som studerer norsk. Her ble de utfordret til å praktisere franskkunnskapene sine og holdt blant annet presentasjoner om Lofoten og dagliglivet til ungdom hjemme i Lofoten. De utvekslet erfaringer med fransk ungdom, hadde fransk lunsj i parken med norskstudentene fra Sorbonne, spilte fotball og hadde shopping-/sightseeing/date-møter med de nye bekjentskapene på fritida.

Elevene ble racere på metroen i Paris under kyndig veiledning fra faglærer Camilla som nettopp har bodd et år i hovedstaden. Vi besøkte Montmartre, Latinerkvarteret, Sacré Coeur, Bastillen, Louvre, Notre-Dame, det jødiske kvarter, Eiffeltårnet, så musikalen Løvenes konge på fransk og fikk i det hele tatt fikk sett og opplevd MYE av metropolen Paris. De fikk også oppleve å bo enkelt på et ungdomsherberge i sentrum av Paris. Her krydde det av ungdom fra hele Europa. Det ble også tid til “bittelitt” shopping, “henging” på rommene, gode måltider og isspising. Så alt i alt - “Alle var enige om at det hadde vært en super tur”.