Erasmus+ kan endre liv

Aust-Lofoten har internasjonalisering som satsning, Erasmus+ er en viktig bidragsyter. Les denne flotte artikkelen om en av våre lærere som er aktiv i Erasmus+

Del av artikkelen fra erasmusplus.no

Hvert år sender Marte Lundberg elever og lærere fra Lofoten ut i Europa, finansiert av Erasmus+. Opplevelsene endrer både elevene, lærerne og skolen.

Lærer Marte Lundberg har sett hvordan Erasmus+ kan endre liv. Foto: Aust-Lofoten videregående skole

– Det er veldig gøy å se våre elever ute i verden, å se den utviklingsreisen de har, forteller Marte Lundberg. Hun er lærer og Erasmus-koordinator ved Aust-Lofoten videregående skole i Svolvær.

Hvert år, når ingen pandemier stikker kjepper i alle hjul, sender hun ungdom fra Lofoten ut i Europa. Noen heldige elever på teknologi- og industrifag drar til Tyskland og Finland, helse- og oppvekstelever drar til Fastlands-Spania, mens elever på salg, service og reiseliv drar til Gran Canaria.

I to uker mot slutten av andreåret, det siste året før de skal ut som lærlinger, bor og jobber elevene i et fremmed land med et fremmed språk og en fremmed kultur. Opplevelsen former mange av dem for livet.

Les hele artikkelen her: Erasmus+ kan endre liv