Besøk av Vågan tannklinikk

Fra venstre tannlegestudent Thea, Autorisert tannhelsesekretær Carina Olsen og tannlegestudent Regine. - Klikk for stort bilde

Carina Olsen, autorisert tannhelsesekretær, foredro alle elevene ved Vg1 ved skolen. I tillegg deltok Regine og Thea, som er utplasserte tannlegestudenter fra universitetet i Tromsø.

Hva er god tannhelse, hvordan vi enkelt kan forebygge sykdom i munnen vår, Syreskader, konsekvenser ved Snusbruk.

Elevene var lydhøre til foredraget, som hadde til hensikt å ta de riktige valg i forhold til å stelle og bevare tennene våre på best mulig måte.

Her kom det fram gode tips til hvordan unngå syreskader ved inntak av mat og drikke med lav Ph-verdi som for eksempel Energidrikker, saft og brus. Tipset gikk i hovedsak på å drikke innholdet fort opp, ikke bruke lang tid på innholdet, da spyttet ikke får mulighet for å rense munnen etter inntak. Ved stadig påfyll av disse produktene, mykner emaljen på tennene, og tæres bort.