Elevrådet Skoleåret 2023-2024

Elevdemokratiet ved Aust-Lofoten videregående skole er sterkt. Elevrådet har valgt et styre som består av 7 elever i tillegg til en vara.

ungdommer sitter i trappa - Klikk for stort bilde

I styret har vi en elevrådsleder, en nestleder, en sekretær, 4 styremedlemmer og en vara. Elevrådsleder for skoleåret 2023-2024 er Birgitta Amundsen ST2A og nestleder er Kristian Elvestad ST1A. Elevrådsstyret velges på nytt hvert år og valget skjer i forbindelse med elevrådskonstituering i starten av skoleåret. Skoleringen av elevrådet gjennomføres av elevrådskontakten og rektor, og forgår i løpet av september/oktober hvert år. Hvert år søker elevrådet midler fra EO-fondet for å få mulighet å gjennomføre aktiviteter på skolen.

Hver klasse velger en klassetillitsvalgt og vara som skal representere klassen i elevrådet. Det å være klassetillitsvalgt er en viktig oppgave for å ivareta medelevenes skolehverdag, samt få saker fra klassene opp til elevrådet, og tilbake igjen. Klassetillitsvalgte er altså bindeledd mellom klassene og elevrådet. Videre er elevrådsstyret bindeleddet mellom elevene og ledelsen ved skolen. I tillegg har elevrådet 4 representanter i skolens skolemiljøutvalg. I skolemiljøutvalget møter de tillitsvalgte skoleledelsen, og her er det fokus på elevens fysiske og psykososiale skolehverdag. I slike møter blir man tatt seriøst og man føler at man får gjennomslag for de sakene som kan gjøres noe med. Elevrådsstyret jobber også aktivt for å skape et så godt skolemiljø som mulig gjennom for eksempel adventskos, vinteraktivitetsdag, aktivitetsdag.

Et velfungerende elevråd er avhengige av tillitselever som ønsker å jobbe for det beste for sine medelever - er du en slik person er du hjertelig velkommen til å melde deg som tillitselev ved skolestart!

Hvis du har spørsmål om elevrådsarbeid, ta kontakt med elevrådsleder, styremedlemmer eller elevrådskontakt John-Arild Solberg.